Siguranța copilului în mașină
Întrebare: de ce și-a pierdut viața o fetiță de 2 ani și 9 luni într-un accident de mașină, din moment ce era prinsă într-un scaun auto corespunzător din punct de vedere al normelor de siguranță UE? Cu mare probabilitate, integrând toate informațiile cunoscute în acest moment despre fizica impactului, precum și concluziile acestora, decesul s-a datorat poziționării scaunului auto cu fața la direcția de mers, după cum se vede și în poza articolului despre accident.
Care sunt relatările despre accident?
Problema cea mai mare este cauzată de presiunea rezultată pe ceafa copilului. În primii ani (ani!) de viață, capul copilului este mult mai greu (și mai mare, dar mai ales mai greu) în raport cu greutatea totală a corpului, versus capul unui adult. De asemenea, oasele sunt mai moi, mai cartilaginoase. Musculatura este în proces de întărire. Este firesc faptul că, într-un impact frontal, capul se va apleca brusc în față (whiplash), și va pune o presiune enormă pe vertebre și pe măduvă. De unde, foarte ușor facem trecerea către scenarii letale, cum a fost cazul acestei fetițe.
Dacă poziționăm invers un scaun, atunci spătarul va fi cel care va prelua presiunea capului / gâtului / umerilor etc, împiedicând, în același timp, aplecarea bruscă a capului.
Din experiența mea, se disting două niveluri de ”siguranță” propuse părinților. Am pus în ghilimele ”siguranță”, fiindcă primul nivel abordat este prea mic, în raport cu ceea ce ar trebui să fie. Și e vorba – da, din păcate – chiar de Uniunea Europeană. Care, pentru proprii cetățeni, a stabilit ca obligatorie purtarea cu spatele la direcția de mers doar până la 15 luni. De ce așa puțin, dacă noi știm deja, dinspre zona de teste de impact, că perioada de purtare cu spatele la direcția de mers ar trebui să fie mult mai mare?…
Al doilea nivel de siguranță propus părinților provine, geografic, tot din spațiul UE, însă ca mentalitate, se distinge net de practica generală. Vorbim concret despre testul suedez PLUS, neobligatoriu pentru producătorii de scaune auto care vând pe teritoriul UE, însă singurul care verifică presiunea exercitată la nivelul cefei copilului, în contextul unui accident auto. Cum însă standardul testului suedez PLUS nu este obligatoriu, este evident că devine mai tentant să te încadrezi în formula minimă de siguranță, ca să poți să-ți faci drumurile. Fiindcă, trebuie recunoscut, poate fi mai solicitant pentru părinți să țină de poziționarea invers direcției de mers, decât să-l pună cu fața, copilul vede în față, este mai liniștit și mai cooperant, îi poate (părintele) strecura sticlă cu apă, o jucărie, o mâncare. Dar prețul merită oare?…
Pentru a evita consecințe letale, este foarte important să înțelegem corect riscurile la care îi supunem pe copii, dacă-i purtăm prea devreme cu fața la direcția de mers. Ce înseamnă prea devreme? Înseamnă cel puțin vârsta de 4 ani, dar ideal ar fi să fie purtați cât de mult permit astăzi scaunele auto poziționarea rear facing. Să aflăm, prin intermediul acestui articol, că există scaune rear facing până la 36 kg / 125 cm, respectiv care ar putea ține copiii invers direcției de mers până la vârsta de 6-7 ani, cel puțin.
International Advisor acreditat IOSH UK, cu experiență de peste 10 ani în domeniu și fondator centrul Teri