Despre emoții
Să vorbim despre emoții cu copiii
- Știați că mândria sau rușinea sunt considerate emoții sociale?
Acestea sunt influențate de modul în care părinții îndrumă copilul în respectarea normelor comportamentale specific culturii din care fac parte.
Emoțiile sociale apar în jurul vârstei de 3 ani însă sunt exprimate și conștientizate începând cu vârsta de 5-6 ani. Recunoașterea emoțiilor în general, se dezvoltă însă încă din primele luni de viață.
Bebelușii sunt capabili să identifice reacțiile adultilor, părinților: bucurie, tristețe în fucție de anumiți indici faciali non- verbali.
- Care este mecanismul de funcționare?
Comportamentele copiilor sunt influențate de emoțiile trăite de aceștia.
”Plâng pentru că m-am speriat”
Natura emoțiilor trăite depinde în mare măsură de modul în care sunt interpretate evenimentele sau situațiile apărute.
” Plâng pentru că m-am speriat, am crezut că m-ai părăsit”
Alte exemple:
”Copilul vede cum mama părăsește camera de joacă
1- începe să plângă crezând că rămâne singur sau
2- este liniștit, mama mereu se întoarce la el sau
3- râde crezând că mama se joacă cu el de-a v-ati ascunselea” etc
Eveniment: mama părăsește camera de joacă;
Emoția: teamă – începe să plângă;
Interpretarea: crede că rămâne singur
Unul dintre aspectele cele mai importante în legătură cu identificarea și înțelegerea emoțiilor este conștientizarea acestora. Conștientizarea propriilor emoții reprezintă componenta esențială în ceea ce privește ceva mai târziu adaptarea socială.
- De ce este importantă educația emoțională a celor mici?
Înțelegerea treptată, de către copil a faptului că, ceea ce simte este o anumită emoție și că aceasta este cât se poate de normală în situația dată, îi conferă celui mic sentimentul de siguranță. Ceea ce el simte are un nume și este un lucru real care îl ajută să se facă înțeles față de cei din jurul său dar și față de el însuși. Este recomandat să vorbim cu ei despre emoții, să îi învățăm să le numească, sa le recunoască și să le identifice în diferitele situații în care ele apar.
„ Știu, ești speriat, zgomotul a fost puternic”
” Te doare stiu, ai cazut si te-ai lovit”
” Ce bucuroasă ești când te joci cu papușica ta preferată”
” Ti-a plăcut aici, vom mai veni”
Pentru asta avem nevoie de dobândirea unui vocabular emoțional.
Sper sa ajute si lista următoare:
Bucurie: când mă joc cu mașinuța preferată;
Furie: cineva mi-a luat jucariile;
Frică: când se sparge un balon;
Tristețe: când trebuie să mă opresc din joacă;
Mirare: când apare o schimbare neprevăzută;
Dezgust: când simt ceva neplacut;
Regret: când am stricat ceva (cu voia sau fara voia mea)
Rușine: când nu am curaj să spun ce doresc / când trebuie să salut.
*noi am ales să ne jucăm cu jocul din imagini în care sunt reprezentate emoțiile și situațiile corespunzătoare. Identificăm împreună emoțiile, le numim, descriem situațiile în care acestea au loc, gasim perechea fiecăreia și chiar încercăm să ne aducem aminte de situații asemănatoare prin care am trecut.
Punctul forte al acestui pachet de imagini despre emoții este acela ca piesele sunt din lemn si nu din carton. Lucrul acesta este perfect pentru manualitatea grosieră a celor mici, oferind libertate în gestionare dar si rezistenta. Le recomandam cu drag pe langa celelalte trei jocuri din aceeasi serie: ”învățăm să numărăm”, ”antonimele”, ”sa învățăm ora”.